fredag 13. mars 2009

Vårrengjøring! Part 1

Ja, da begynner det å bli ulovelig lenge siden jeg blogget sist, så nå er det vel på tide med et MONSTER-inlegg som tar for seg stor sett det meste som har skjedd den siste måneden og enda litt til. En vår rengjøring på forskudd tenker jeg man kan kalle det! Er vel forsåvidt det eneste jeg er på forskudd med... Men slik går det når man har mye å gjøre og er optatt, sjuk eller av andre grunner ikke har tid, rett og slett.

Som mange har fått med seg så var jeg på Hawaii fra 18-25 februar. Før jeg går i detalj så kan jeg med stor sikkerhet si at det var en av de aller beste ukene i hele mitt liv. Jeg og Kristoffer våknet opp klokken 3 på natta den 18., for å gjøre oss klare for avreise. Flyet vårt gikk fra Spokane til Denver litt over 06.00, så vi var rike på tid, heldigvis. Starbucks kaffen hjalp ikke mye på trøttheten, for vi sov stort sett hele veien til Denver i Colorado begge to. I Denver spiste vi frokost på McDonalds og møtte opp med våre landsmenn Petter Stai og Peter Vissing, fra henholdsvis Norge og Danmark. Det var godt å snakke Norsk igjen! Fra Denver hadde vi en ca 7 timers flytur til Honolulu, Hawaii. Det var ikke til veldig store grader underholdende, men jeg fikk da ihvertfall sett en film om hvordan vindusviskere fungerer... Spiller egentlig liten rolle hvor lang flyturen var. Når vi kom fram var det uansett verdt det! På flyplassen møtte vi de første studentene vi skulle tilbringe uka med, og vi virket allerede som en bra gruppe. Ble heller ikke dårligere når neste-dørs nabo fra Norge, Heidi Karset, dukker opp og gir meg en klem! Man blir glad når man ser nordmenn for første gang på 4 måneder! Og nordmenn var det nok av! Av totalt 96 sudenter var 27 nordmenn. 19 av disse var unge kvinner, hvis jeg husker riktig... Alt lå til rette for en knallbra uke!

En liten busstur måtte til for å komme oss til hotellet, men det gikk fint. Det var faktisk regn i lufta når vi kom fram, men temperaturen var opp mot 27 grader, så det var fortsatt hett. Jeg og Kris sjekket inn med lederne og fikk tildelt rom. Vi møtte også romkameratenr våre Bas Vermeulen og Neal Karremans fra Nederland. Utrolig morsomme og herlige karer! Veldig glad for at vi havnet på rom med disse underholdene hollenderne. Neal bor i Idaho, slik som meg og Kris, mens Bas bor i Nebraska. Vi fikk gratis frokost og middag hver dag, og dagen for ankomst var inget unntak, så sultne som vi var gikk vi den knappe kilometeren bort til Perry's og fikk i oss middag. Senere på kvelden dukket Peter Stengel og Mats Erstad opp, så da var de klart for jubelscener og gutteklemming. Var utrolig morsomt å se igjen gutta altså! Og jeg er veldig glad for at vi alle fikk sjansen til å bli med på denne minnerike turen. Etter å ha sjekket ut standarden på hotellet, som forsåvidt ikke var så bra, var det klart for orientasjon i lobbyen. Vi fikk en masse informasjon om hva vi skulle gjøre de forskjellige dagene, og om hva vi fikk lov til og hva vi ikke fikk lov til. Mats og Peter var selvfølgelig sultne, men siden klokka allerede var 22.00 og vi skulle møte 22.30, gikk de bare rett over gata til McDonalds som lå på hjørnet. Der kjøpte de en sinnsykt overprisa quarter pounder og fikk med lusen ananas på kjøpet. Etter en lang dag med mye reising fant vi senga ved 23.30 tiden. Romsjekk var hver kveld klokka 23.15 ca, og vi hadde den definitivt kuleste lederen som rominspektør. Han heter Christopher Birt, og jobber for Explore America (som er selskapet som arrangerer turen) ca 10 uker i året. Til dagelig er han skuespiller, og han har spilt i TV-show som Fresh Prince i Bel Air, JAG, Akutten, Steve og fler. Nå spiller han i et nytt show som er kalt Gary Unmarried. Kommer vel til Norge en gang i tia... Og kanskje noen husker The Bodyguard, fra 1992 med Kevin Costner og Whitney Houston, hvor han spiller sjåføren Henry. Jeg og Kris måtte selvfølgelig leie denne filmen når vi kom hjem igjen. Men uansett, Chris Birt er en av de kuleste personene jeg har møtt noen gang. Ordentlig ålreit type! Han sølte forresten bensin over hele bilen til Brad Pitt en gang, men det er en annen historie.

Hvis vi regner ankomstdagen som Dag 1, blir vel dagen etter Dag 2. Dag 2 var morsom og spennende. Jeg, Kris og Neal dro ut på en joggetur med to svenske "tjejer" før solen rakk å stå opp. Vi løp ned til stranden for en dukkert og tilbake til hotellet for å dusje. Deretter spiste vi frokost og pakket noen saker før det var klart for busstur rundt stort sett hele øya. Det var mye spennende å se på, og vi var heldige med været til tider. Vi stoppet ved en strand, hvor det var klart for den første badet på Hawaii. Vi spilte fotball og volleyball i parken, spiste lunch og hadde det morsomt. I tillegg fant Peter en Snoopy-figur i sanda, og moona stort sett alle de lokale strandløvene. På vei tilbake til byen kjørte vi forbi et naturreservat, hvor blandt annet LOST og Jurassic Park er spilt inn. Vi stoppet også i en liten "landsby" og kjøpte shave-ice og noen rutinerte singleter før vi returnerte inn til sentrum for å spise middag på Hard Rock Café. Det var godt, og siden Hard Rock Café er sleipe og har alle mulige slags kule ting som du nesten "bare må kjøpe", gikk det selvfølgelig med noen kroner for de fleste denne kvelden. Senere fikk vi lov til å utforske byen på egenhånd, så lenge vi var tilbake på hotellet rundt halv 11. Vi gikk gjennom sentrum og ble facinert av alle de kule butikkene som var å finne. Vi gikk til Nike Town og fikk svidd av noen kroner, før vi tok turen tilbake til hotellet og 
slappet av for ei stund. Vi la merke til alle de fine bilene som var på Hawaii. Omtrent ALLE bilene var nye og fine, og vi ble forklart det slik at det var på grunn av lufta at alle de gamle bilene bare ruster bort og blir skrap. Javel, tenkte vi... Idag var dagen vi ble bedre kjent med store deler av gruppa, og det var morsomt å hilse på nye ansikter : ) Kom oss til sengs litt senere ikveld, ettersom Peder'n fiksa internett på rommet for alle gutta til å sjekke mail og facebook og hva det ellers måtte være av nyheter.

Dag 3 var også ganske stappfull med aktiviteter. Som vanlig spiste vi froksot og gjorde oss klare, før vi idag dro opp til Diamond Head, som er en uaktiv vulkan på øya. Det var et stykke å gå for å komme til toppen, og etter hvert ble det smalt og vanskelig, men det var verdt det når vi kom til toppen, selvom de fleste var dynka i svette. Hard jobbing skal jeg si deg! På toppen hadde vi utsikt over hele Honolulu og Waikiki området, og det var helt herlig! Vi kunne se ned til Waikiki beach (en kilometer fra hotellet vårt) , som var neste stoppested. Her skulle vi lære å surfe! Og det gjorde vi skal jeg si deg. Etter et par runder med instruktør, begynte både jeg og Kris og Mats å få tak på det. Ikke langt bak fulgte de andre. Jeg, Petter og Mats surfet hver dag etter dette, mens Kris og Peter hadde såre brystvorter og andre dårlige unnskyldninger. Surfing er så sinnsykt kult, derav uttrykket "surfers". Hvis du får surfebrettet ditt i ansiktet derimot, så har Peter kommet opp med ett utrykk du kan bruke. Det lyder som følger: "Surfboard i tryyyyyyynee!" Middagen idag foregikk i en park et par kvartaler fra hotellet. Det var pizza som stod på menyen. Etter maten spilte vi volleyball i sanda, før vi så på det nydelige fyrverkeriet på stranda. Senere gikk vi til Starbucks, hvor vi traff på den mest tvilsomme dama jeg har sett noen gang tror jeg... Spør hvis du lurer. Kom oss i seng sent, men vi hadde en veldig bra dag!

Jeg har så mye å skrive om at jeg må dele inn dette inlegget i to deler. Resten kommer trolig i morgen, så gled dere til fortsettelsen ; ) Store klemmer fra Peder.


3 kommentarer:

Nina sa...

Fint, Peder! Endelig oppdatering - dette har mange ventet på!

Glad i deg - knuseklem fra mamma;-)

Ann-Cathrin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ann-Cathrin sa...

Ja, nå har jeg ventet på updates! Høres ut som du har hatt det skiikkelig bra, og jeg har med grådig sjalusi sett igjennom alle bildene på facebook. Du er heldig, Peder :D Blir godt å få deg tilbake på Hamar igjen :)

http://anncathrinju.blogg.no/?c=1237144869